De verlanglijstjes worden weer gemaakt door onze kinderen. Begin oktober vielen de eerste speelgoedgidsen al weer op de mat. De tijd van cadeautjes breekt weer aan en ik zie door de bomen het bos niet meer. Wat gaan we onze kinderen dit jaar weer geven? Nu had ik het voornemen om het klein te houden én ook wat nuttigs te geven. Ik kan je nu vast vertellen dat het mislukt is. Wel hebben we dit keer wat meer spelletjes en boeken op de lijstjes staan. Want daar hebben we allemaal iets aan. Het doolhof is daar één van. En er is nu een nieuwe versie het doolhof 3d. Kijk mee naar dit oude spel in een nieuw jasje.

Wat is het doolhof 3D?

Zelf ken ik het spel nog van vroeger. Je moest opzoek naar een schat en dan wel zo dat jij die natuurlijk als eerste vond en zo kon winnen. Dat spel is er nu dus nog steeds, maar dan in een nieuw jasje. Het principe is nog steeds hetzelfde, opzoek naar de schat. Alleen zijn de muren inmiddels niet meer plat, maar echte muren.De versie met enkel kaartjes is ook nog steeds te koop en er zijn nog meer versies (glow in the dark en mijn eerste doolhof). Door middel van de torens op het speelbord en 1 losse toren worden de gangen steeds veranderd. Zo stond je nog naast je schat en zo is hij ineens verdwenen door een muur. Een tactisch spel voor de kinderen dus.

torentjes beplakken

Voor wie is het spel?

In dit spel gaat het om schatten vinden, gangen die verdwijnen en muren die opkomen zetten. Tovenaars, tovenaarsleerlingen en heksen gebruiken hun magie om zo door het doolhof te dwalen op zoek naar de schat. Ze geven aan dat het voor kinderen vanaf 8 jaar is, maar je kunt het iets vereenvoudigen zodat je het ook al eerder kunt spelen (wees zelf creatief of speel samen met je kind) Wil het echt niet lukken dan is de platte versie (meer overzicht) of mijn eerste doolhof wat meer geschikt misschien. Maar voor kinderen vanaf 8 jaar zeker al leuk om dit tactische spel te spelen.

De torentjes met gangen doolhof 3D

Het doolhof 3D als christen spelen

Hiervoor gaf ik aan dat het spel ook gaat over tovenaars, tovenaarsleerlingen en heksen. Nu weet ik dat er een aantal christen zijn die dit liever buiten hun huis houden omdat dit niet is waar God wil dat wij onze aandacht aan schenken. Zelf bekijken wij dat iets anders. Als wij het niet hebben, hebben we er geen controle over wanneer onze kinderen dit gaan spelen. Bij een vriendje thuis kan ik niet zien wat ze doen en ik wil niet op voorhand iets gaan ‘verbieden’. Daarbij vind ik het belangrijk aan onze kinderen uit te leggen dat geesten, tovenaars en heksen niet bestaan. Dat het doolhof 3D een spel is en niet echt. Maar ook dat wanneer mensen aangeven dat dit wel zo is (geesten e.d. bestaan wel), wij beschermd zijn door God. Dat hij altijd bij ons is en over ons waakt. Wij zijn veilig als zijn kinderen. En daarnaast mogen we genieten van een gezelschapsspel waarbij we een schat mogen zoeken. De pionnen kun je eventueel nog vervangen door eigen pionnen (vanwege de figuren die pion zijn).

Spelbord met kaarten

Conclusie en tips

Mocht je het net als wij als een uitdaging zien om zo je kind iets van het geloof mee te geven en te leren dan is het een fantastisch spel. Ook wanneer je een ander geloof (of geen geloof) hebt een super leuk spel natuurlijk. En extra voordeel, hij is heel makkelijk op te ruimen. Je zet het opgezette speelbord zo terug in de doos om hem de volgende keer weer te pakken. Let met het plakken van de kaartjes op de torens wel even op dat je de juiste kaartjes op de juiste torens plakt. Er zijn namelijk 2 verschillende torens en deze hebben ook weer verschillende hoogtes. Ja, ik plakte er ook al 1 verkeerd.

Nu kunnen we doolhof 3D spelen

Dan wens ik je bij deze alvast veel plezier met dit leuke gezelschapsspel voor kinderen en volwassenen. Praat mee op instagram of facebook over dit leuke spel. Het spel kun je kopen bij deze webshop voor 27,99 euro

Doolhof 3D als christen, mag dat?

Dit is een samenwerking. Dit beïnvloed mijn mening niet. Lees hier meer over samenwerkingen.

4 thoughts on “Het doolhof 3D mag dat wel als christen? (review)