Na het succes van de samenleesbijbel kon het natuurlijk niet uit blijven dat er ook een samenleesbijbel zou komen voor de jongere kinderen. En hij is er nu! Wat is hij mooi geworden. Ik ben echt fan (en meer met mij heb ik al gehoord).  Maar wat is er dan zo speciaal aan deze samenleesbijbel junior? Voor welke leeftijd zou dit dan zijn én is het ook leuk met jongere broertjes/zusjes (brusjes)? Ik laat het je in deze blog zien.

Voor wie is de samenleesbijbel junior?

De samenleesbijbel junior is officieel voor kinderen van 4 tot 7 jaar. Maar zoals ouders met meerdere kinderen in verschillende leeftijden wel zullen herkennen, soms lezen jongere (of oudere) brusjes ook mee. En dat gaat vaak toch verrassend goed. Samen met Luca (5) ging ik het verhaal van Noach lezen (zijn favoriet op dit moment!) en Nola (bijna 3) deed gezellig met ons mee. Eerst kijken naar de plaatjes, toen las ik het verhaal voor en daarna deden we een leuk proefje. Beide kinderen waren geboeid én vonden het leuk.

samenleesbijbel junior verhaal David en Goliath

Wat vind je allemaal in de samenleesbijbel junior?

In deze bijbel staan 30 verhalen. Elk verhaal is een stap in de bijbel en elke stap is opgebouwd uit verschillende bouwstenen. Deze bouwstenen zijn:

• Bijbelverhaal: deze kun je samen lezen
  • kernzinnen: kinderen vanaf groep 3 kunnen dit zelf lezen
  • gespreksvragen: de sluiten aan bij de belevingswereld van de kinderen
  • Bijbelse weetjes
  • activiteit: dit is een idee wat je samen kunt gaan doen, maar natuurlijk is dat niet verplicht.

Hoewel hij eigenlijk voor kinderen tot 7 jaar is, zal deze bijbel ook voor iets oudere kinderen leuk zijn. Maar voor kinderen van 8 tot 12 jaar is er ook de ‘gewone’ samenleesbijbel.

Lees hier meer over de samenleesbijbel voor kinderen van 8 tot 12 jaar

samenleesbijbel junior verhaal Jezus zegent de kinderen

Wat is dan de bedoeling?

Het lijkt heel wat. Een stap in de bijbel, bouwstenen die je kunt volgen. Activiteiten bij een verhaal die je kunt gaan doen met je kinderen. Maar hoe werkt dat dan? Het staat allemaal uitgelegd in het voorwoord. Handig om even te lezen voor je aan de slag gaat met de bijbel. Niet elk verhaal bevat een uitgebreide activiteit, bij Noach is het een klein proefje. Erg leuk om te doen (wel even van te voren checken, zo jammer als je iets niet in huis hebt om het proefje te kunnen doen bijvoorbeeld). Soms staat er een lied bij, deze kun je via youtube opzoeken. En soms staat er kort bij wat er voorafgaand aan het verhaal is gebeurd. Zo is het hele verhaal compleet. Je moet niks en mag dus een hele boel. Gewoon om het extra leuk te maken.

samenleesbijbel junior verhaal van pasen

Stap 2; het verhaal van Noach

Naast een korte beschrijving van de samenleesbijbel junior vind ik het ook leuk om te stap die wij gedaan hebben aan jullie te vertellen. Wij mochten Noach lezen. Eerst liet ik de kinderen het plaatje zien, welke dieren staan erop? Waar zou het over gaan? Daarna las ik het verhaal voor. Niet precies zoals het in onze bijbel staat, maar een hele prettige vertaling voor de kinderen. Een verhaal vorm met uitleg erin en taal die ze echt begrijpen.

samenleesbijbel junior verhaal Noach

Daarna wilden ze natuurlijk graag doen wat er bij de schaar stond, de activiteit. Wij mochten een regenboog maken met skittels. Toevallig had ik dat in huis, omdat ik dat al graag eens met ze wilde doen. Een goed moment om samen uit te proberen. En wat vonden ze het leuk en spannend tegelijk. Zou het lukken? Gelukkig, het lukt! Wat een prachtige regenboog kregen we te zien. Daarna hebben we ook nog met verf en verschillende kwasten een regenboog gemaakt. Dat ging uiteindelijk niet helemaal zoals bedacht, maar ach we hebben wat leuks gedaan samen.

samenleesbijbel junior proefje met skittels

Een echte aanvulling op wat wij hebben staan?

Ik kan wel zeggen dat we inmiddels een aardige verzameling aan kinderbijbels hebben. Naast dat ik de samenleesbijbel junior erg mooi vind qua vormgeving (en ook rustig in kleur gebruik) vind ik het een prettige vertaling van het verhaal om te lezen. Het leest vlot weg (ook met mijn dyslexie), een prettig lettertype en het liedje en het proefje maakt het extra leuk voor de kinderen. Interactief bezig zijn heeft bij deze leeftijd ook al de voorkeur. Dat is natuurlijk ook gewoon het leukst, bezig zijn en iets zien ontstaan zoals de regenboog is gewoon heel gaaf.

Wij zijn heel blij met deze bijbel en gaan er nog veel plezier mee beleven. Je hoeft niet alles in één keer te doen. Herhaling vinden kinderen erg fijn en dan kun je bij de eerste keer het liedje luisteren. Heb je wat meer tijd dan kun je het proefje doen of de vragen beantwoorden. Elke keer weer iets nieuws bij hetzelfde verhaal.

Heb jij de samenleesbijbel junior al gezien of misschien zelfs in huis?

samenleesbijbel junior een bijbel voor kinderen van 4 tot 7 jaar oud. In navolging op het succes van de samenleesbijbel. Met 30 verhalen en veel leuke extra's. Lees de recensie op mijn blog mamaminke.nl samenleesbijbel junior een bijbel voor kinderen van 4 tot 7 jaar oud. In navolging op het succes van de samenleesbijbel. Met 30 verhalen en veel leuke extra's. Lees de recensie op mijn blog mamaminke.nl

Deze bijbel kreeg ik van het Nederlands Bijbel Genootschap. Dat beïnvloed mijn mening niet over deze bijbel. Lees hier meer over samenwerkingen op mijn blog. De link is een affiliate link. Dat kost jou niets extra’s maar helpt mij wel met het bestaan van mijn blog.

6 thoughts on “Recensie: samenleesbijbel Junior voor kinderen van 4 tot 7 jaar