Back on track uitgelichte afbeelding
Lifestyle

Back on track met deze 5 tips over eten en bewegen

Zo, de feestmaand is weer voorbij. We hebben het weer overleefd, maar eerlijk gezegd zitten er wel een aantal kilo’s bij. Dat komt ook omdat ik er echt niet op gelegd heb wat ik at. Dus er kwam vrij veel troep naar binnen bij mij. Heerlijk, ik heb er van genoten. Maar nu is het weer tijd om back on track te gaan. Er komt een bruiloft aan, een prachtig trouwjurk en ik wil dan gewoon echt op mijn allermooist zijn. Maar hoe kom je nu weer back on track? Ik heb 5 tips voor jou hoe ik weer back on track ga. Doe je met me mee?

Kleine stapjes vooruit

We zijn geneigd om direct grote stappen te willen doen. Het slechte eten moet dan ineens op nieuwjaarsdag afgelopen zijn. Want ja die decembermaand ging het van kwaad tot erger. Maar als je een tijdje, geleidelijk, wat ongezonder bent gaan eten kun je dat niet altijd direct weer stoppen. Begin daarom met kleine stapjes in plaats van alles tegelijk te verbannen. Dus begin bijvoorbeeld weer eens met een gezond ontbijt, of begin sowieso weer eens met ontbijten. In de vakantie willen ook wij dat nog wel eens overslaan. Maar ontbijt en begin je dag goed. Ik eet meestal kwark met banaan of appel. Lekker fris, je gaat er vol van zitten en het is ook gezond.

Een keer iets ‘zondigen’ is niet meteen een dag verloren

Het vaak gehoorde ‘ik heb nu toch al 2 koekjes gegeten dus de hele dag is al verloren’ is natuurlijk onzin. Ja, twee koekjes is wellicht wat overdreven. Zeker bij een grote koek. Maar je dag is natuurlijk niet verpest als je eens wat meer ongezond eet. Je kunt wanneer je in de ochtend of middag wat meer ongezond hebt gehad daar in de avond prima rekening mee houden. Pak als tussendoortje komkommer of paprika bijvoorbeeld. Met het avondeten ook wat meer groente en sla dan de koolhydraten (aardappels/rijst/pasta) over.

Bewegen op regelmatige basis

Bewegen is ook heel belangrijk wanneer je gezonder wilt gaan leven. Ik ga zelf 1 tot 2 keer per week naar de sportschool. Een uurtje sporten met een schema dat voor mij gemaakt is. Aangepast op wat ik kan. Dat vind ik zelf fijn. Daarbij probeerde ik afgelopen zomer ook wat vaker te wandelen of fietsen. Dat is ook een goede manier van bewegen en past misschien wel beter bij jou. Kijk dus echt wat goed bij jou past en wat jij leuk vindt. Want wat ik leuk vindt hoef jij natuurlijk helemaal niet leuk te vinden. Probeer eens wat dingen uit (wel iets langer dan een paar minuten natuurlijk) en maak dan je keus. En hou het dan vol. Toch minstens twee maanden, dan zit het er echt wel in om te gaan sporten/bewegen.

Back on track boeken en eten

Houdt eens bij wat je eet

Door bij te houden wat ik at kreeg ik veel inzicht in de producten die ik naar binnen werkte. Sommige vond ik zelf wel gezond, maar bleken achteraf helemaal niet zo gezond te zijn als ik had verwacht. Cherrytomaat bevat bijvoorbeeld veel suiker. Een keer is niet erg, maar als je 2 bakjes per week leeg eet dan is dat wellicht een minder goede keus. Maar ook in producten met extra proteïne zit verschil. Kijk eens naar de koolhydraten/vetten/eiwitten in de producten. Door het een aantal dagen bij te houden krijg je een goed inzicht in wat je eet en waar je veranderingen zou kunnen invoeren.

Pak er eens kookboeken bij

Wat mij helpt als ik het even niet meer weet of als ik wat anders wil gaan eten zijn kookboeken. Ik weet dat er veel boeken zijn waarin de recepten wat minder gezond zijn, maar er zijn ook een aantal pareltjes te vinden. Sinds kort heb ik het Back on track – kookboek van chickslovesfood. Makkelijke recepten die lekker zijn maar ook goed om weer gezond te gaan eten. 100% (op)voeden om je kinderen vanaf dat ze vast voedsel mogen gezond te laten eten. En ook voor jou als ouders staan er heerlijke recepten in. Benieuwd naar wat wij van dat boek vinden? Ik schreef er een recensie over.  Vullen of voeden is een naslagboek met vooral informatie en wat minder recepten. Maar toch goed om dat ook eens te lezen. Sinds kort heb ik ook de boeken van Lot Beukers in huis. Eiwitrijke recepten die gewoon heerlijk zijn. Alleen haar ‘bijbel’ heb ik nog niet, maar bakken met Beukers en bikken met Beukers staan hier in de kast. Ik maakte er ook al iets uit en het was erg lekker! Ben je opzoek naar de producten die zij gebruikt in haar recepten? Kijk dan eens bij Body & fit shop!

Ga jij mee doen met mij en back on track? Wat is jou ultieme back on track tips? Deel het met mij én alle andere volgers op instagram of facebook.

Back on track pinterest

Blogger op mamaminke.nl. Een mamablog over geloof, kids en liefde.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: