Volgens mij kent iedereen ze wel, de Bellinga’s. Onze kinderen zijn er dol op. Vooral de jongste. Mama, vroeg ze me laatst, mogen Luxy, Lucilla en Luan hier een keertje logeren? Uhm ja, natuurlijk mag dat. Maar ga dan maar eens uitleggen dat dit niet gaat gebeuren. Wij kennen hun wel, maar zij kennen ons niet. Toen kwamen ze met een boek, ik was nieuwsgierig want ja. Waar kijken mijn kinderen nu eigenlijk naar?

Vooroordelen of waarheden

Als je naar de beelden van familievloggers kijkt krijg je natuurlijk een bepaald beeld van een gezin. Ik ben zelf niet zo’n fan van vlogs kijken (nooit geweest ook), maar qua familievloggers vind ik de Bellinga’s wel de leukste. Ze zijn christelijk, al kun je dat bijna niet merken, en doen gewoon normale dingen. Maar ja, ook ik had vooroordelen over deze familie.

Het grote Bellinga boek

Het voordeel van een boek schrijven

Het voordeel voor de Bellinga’s is dat we nu allemaal dit boek kunnen lezen. Niet alleen leuk voor kinderen, ook voor ouders om te zien waar hun kinderen nu naar kijken. Het verhaal achter Fara en Daniël. Hoe ze elkaar hebben ontmoet, trouwen en hun eerste eigen woning bijvoorbeeld. Zo werden een aantal vooroordelen wel bevestigd, maar ook een aantal waarvan ik dacht ‘oh gelukkig, dat gaat dus anders’.

Geen verplichting voor de kinderen

Wat ik vooral een beetje ongemakkelijk vind is de kinderen zo in beeld en al die cadeautjes en uitjes die gemaakt worden. Blijkt dat achter de schermen zo anders te gaan. Ze hebben eigen inbrengen, hoeven niet te filmen en ruzies zien we niet. Gelukkig (uhm ja, want zo zijn we niet alleen met ruzie makende kinderen) zijn die er wel (herkenning hoor Fara!) maar wordt dat niet breedt uitgemeten in de vlog. Dat hoeft ook niet, want daar gaat het helemaal niet om.

Bellinga boek van twee naar vijf

Samen delen in overvloed

Waar ik vooral bewondering voor heb nu, na het lezen van dit boek, is hoe zij er mee om gaan. Blijven wonen in een ‘normale’ woning, rijden in een eigen gekochte tweedehands auto. Niet overmatig veel cadeau’s geven en ook weer dingen aan andere geven. Proberen of een winactie mogelijk is dat wat zij meemaken (een verblijf ergens bijvoorbeeld) ook voor andere mogelijk is.

Verschil tussen de Bellinga kinderen en onze kinderen

Ja, er is zeker een groot verschil tussen opgroeien van de Bellinga kinderen en die van ons. Worden de kinderen daar slechter van? Nee, dat denk ik niet. Wij voeden onze kinderen op met dezelfde waarden en normen als dat de Bellinga’s doen. Is het zielig voor onze kinderen dat ze meer krijgen? Nee, ook niet. Ze mogen hier dan eigenlijk wel altijd alles houden. Ook niet altijd en als ze uitgespeeld zijn gaat het naar een goed doel/weggeefhoek. Ik denk dat ze allemaal een goede basis meekrijgen.

Bellinga boek feesttips

Het grote Bellinga boek

Het boek verteld dus verhalen over het gezin, verhalen achter foto’s en geeft je tips qua dingen die je kunt doen. Fruitijsjes maken, thuis spelletjes doen en de songteksten van de liedjes van Luan. Mis ik iets in het boek? Eigenlijk een inhoudsopgave (ik kan de tips die dus echt tof zijn soms niet meer terug vinden) en alle doe tips in een eigen hoofdstuk. Die staan nu door het hele boek heen. Ook leuk tussendoor, maar voor mij als ouders wat minder praktisch om ze op te zoeken.

Ik vind het heel tof om zo eens te lezen ‘achter de schermen’ en de kinderen vinden het boek ook helemaal geweldig. Al is het maar om de foto’s van hun ‘vrienden’ te zien. Het boek kost 20 euro en is verkrijgbaar via de plaatselijke boekhandel of deze link. Koop je via deze link dan help je mij om mijn blog te onderhouden d.m.v. affiliate.

Het grote Bellinga boek pinterest

*samenwerking*

1 thought on “Boekrecensie: Het grote Bellinga boek