In groep 3 leren de kinderen lezen en schrijven. Super leuk om met aansluitende boekjes het lezen te stimuleren. Ik zocht al eens leuke christelijke kinderboeken uit voor verschillende leeftijden. Dit boek is echt voor de beginnende lezers. En natuurlijk gewoon om voor te lezen. De juf is natuurlijk heel herkenbaar, daar hebben zij ook dagelijks mee te maken. De avonturen die beleefd worden zijn echt super leuk en een tikkeltje spannend. Maar niet te, want we moeten ook gewoon kunnen slapen ’s avonds. Lees je mee over het boek ‘laat die beer los’?

Wie is juf Fiep?

Juf Fiep is eigenlijk een hele gewone juf. Ze geeft les in groep 3 van een basisschool. Alleen soms gaan de dingen wat anders dan anders. Ze wil er nog wel eens op uit gaan met de klas. Je raad het vast al, dat kan natuurlijk niet goed gaan. En meestal gaat het dat ook niet. Zo beleven Juf Fiep en de klas de leukste avonturen. Het is een boek in een avi-thrillerreeks (deel 14 om precies te zijn), maar Luca is er nog nooit bang van geworden.

Juf Fiep laat die beer los

Waar gaat het boek over?

‘laat die beer los!’ Gaat natuurlijk over kerst. Juf Fiep bedenkt dat ze nog een boom in de klas wil hebben. Maar waar haal je een dag voor kerst nou een boom vandaan? Uit het bos dus. Daar mag je namelijk gewoon een boom komen kappen. Er zijn er veel te veel. Ze raken ze nooit kwijt. Maar als ze daar zijn zien ze het jong van een ijsbeer. Juf Fiep gaat er direct heen. Maar dan komt mama ijsbeer ook om de hoek kijken. Als dat maar goed gaat!

Leuk voor beginnende lezers of om voor te lezen?

De boeken van juf Fiep zijn avi leesboeken. Op de achterkant kun je zien in welke categorie ze vallen. Wij hebben het boek met de eerste 4 verhalen van juf Fiep, dikke juf Fiep, en ‘laat die beer los‘. Beide boeken zijn M3 tot E3 boeken. Nu heb ik zelf geen verstand van wat de kinderen wanneer zouden kunnen lezen. Ik volg daarin liever mijn kind. Ik lees dus voor uit dit boek, maar Luca lees ook zelf. Soms meerder bladzijden, soms maar 1 bladzijde. Het is ook net waar hij zin in heeft. Ik vind het heel belangrijk dat hij plezier in lezen heeft en dus voelt dit goed voor ons. En ik vind het ook gewoon leuk om voor te lezen. Er zit echt een leuke lijn in het verhaal, het leest makkelijk en Luca is echt geboeid. Elke avond een hoofdstuk voor het slapen gaan. Heerlijk moment samen met mama of papa.

Leren lezen met juf Fiep

Nu Luca leert lezen komen er bij ons dus ook andere boekjes in huis. Zo leuk vind ik dat. Zelf vind ik lezen heerlijk, dus ik hoop dat de kinderen dat ook vinden straks. Maar nu is het vooral nog Leren. Dat doen we met de kaartjes van de wonderwolk tijdens advent (check mijn stories maar eens!) en dus met de boeken van juf Fiep. Je merk daarin dat er geen hoofdletters worden gebruikt. Het zal vast een reden hebben, maar ik moest echt even wennen. Maar verder is de opbouw echt gewoon zoals in andere boeken. Met plaatjes, dat dan weer wel. I love it!

Een leuk boek om voor te lezen aan je kind of dat je kind zelf kan lezen. Dikke juf Fiep kost 14,90 euro, laat die beer los kost 10.99 euro. Ik ga eens kijken of we ze allemaal kunnen sparen. Zo leuk! Doet me denken aan vroeger. Ik spaarde de boeken van de olijke tweeling. Heb jij vroeger ook boeken gespaard?

Een heerlijk boek voor deze winter. Het nieuwste deel in de serie over Juf Fiep gaat weer over een spannend avontuur. Zullen ze de kerstboom vinden? En komen ze weer op tijd terug in de klas? Lees nu de recensie over Juf Fiep en laat die beer los.

4 thoughts on “Boekrecensie Juf Fiep – laat die beer los!