roer om
Lifestyle

De knop niet kunnen vinden en toch het roer om? Hulp gevraagd!

Een tijdje terug schreef ik al eens over geen zin hebben om te gaan sporten en dat ik ging kijken of ik mee kon doen met een programma om af te vallen. Dat laatste is echt wel iets wat ik graag wil (het afvallen), maar het lijkt me niet zelf te lukken. Het roer om is de optie, maar hoe dat weet ik nog niet. Het leek me goed om jullie mee te nemen in dit proces en jullie weer een update te geven. Hoe gaat het nu met het roer om gooien en waar sta ik?

Programma bij de sportschool

Ik ben lid van de sportschool en daar zag ik dat er een programma kwam waar je aan mee kon doen. Dit hield in dat je 3 keer per week ging sporten (2 vaste dagen en 1 dag zelf) en begeleiding bij je voeding. Dat laatste is voor mij wel nodig heb ik gemerkt. Ik heb geen idee wat ik het beste kan eten en alle adviezen gaan tegen elkaar in. Denk ik een goed ontbijtje te eten zou dat al op 30% van mijn totaal aantal calorieën zitten voor de dag. Helaas kwamen er voor mij zoveel kosten bij dat het niet haalbaar was hier aan mee te doen. En het was ook zeer de vraag of het door kon gaan omdat de aanmeldingen niet storm liepen.

Lees ook over het roer moet om.

Wat is stap in om het roer om te krijgen?

Als eerst heb ik de druk om af te vallen iets verzwakt. Het lijkt niet goed te lukken en het frustreert me steeds meer. Daarom heb ik besloten dat stabiel blijven ook goed is. Zo lang ik niet meer ga wegen dan ik nu weeg is dat even een overwinning. Ik probeer 2 keer per week te gaan sporten. Ik heb een nieuw schema voor de sportschool en ik doe ook een groepsles zumba/bbb. De vakantie en een aantal feestdagen komen er nu aan dus even kijken wanneer ik dan kan gaan. Maar ik hoop in die drukte toch minimaal 1 keer per week te sporten.

Lees ook over sporten of niet sporten.

Hoe ga ik dat met het eten doen?

Eigenlijk heb ik nog niet echt een idee. Bij bodieboost mag je vrij veel eten, maar is het beperkt tot 2 porties per categorie per dag. Ik zit steeds op een portie koolhydraat te veel en fruit/groente te weinig. Ondanks dat ik het dan wel in huis heb pak ik het toch niet zo snel. Misschien iets met te veel gewend aan suiker en koolhydraten dat ik dat nodig lijk te hebben. De porties kunnen misschien wel wat minder. Dat is misschien wel een goed uitgangspunt. 1 koekje eten in plaats van 2 of meer. Een handje krokante muesli in plaats van een heel schaaltje.

Heb jij nog tips?

Heb jij nog tips, tricks of goede adviezen om het roer om te krijgen? Laat het me dan vooral weten. Ik krijg steeds meer het idee dat mijn hele denkpatroon qua eten niet helemaal goed is. Het is vast een kwestie van een omslag maken en gaan. Die omslag en die knop moet ik alleen nog even vinden. Dus ja, die tips en adviezen zijn zeker welkom. Laat het me weten in een reactie!

Uitgelichte afbeelding van Shutterstock

Blogger op mamaminke.nl. Een mamablog over geloof, kids en liefde.

6 Reacties

  • Lieneke

    Herkenbare blog. Soms denk ik dat ik het blijkbaar niet belangrijk genoeg vind en ik vind het ook gewoon niet leuk om er alleen aan te werken.
    Misschien een appgroepje waarin je elkaar verantwoording aflegt…ik zou zoiets graag met je doen!
    Als je me mailt (cjvanvuuren76@gmail.com), mail ik je m’n telnr. Als je wilt:)

  • Esther

    Hey Minke, goed dat je mee bezig bent! ?Belangrijkste tip: zet niet te grote stappen. Kies 1 ding uit in je week waar je mee wilt beginnen. Neem
    Je nu bijvoorbeeld elke dag een koekje probeer dan eens een week 3 dagen een voedzame snack te eten in plaats van dat koekje, waarbij je je niet focust op het niet eten van het koekje, maar op het feit dat je een keuze maakt die je gezondheid ten goede komt. Ging die week goed? Zet dan een volgende stap.

    • Minke

      Wat een goede tip. Bedankt Esther! Eigenlijk omdenken. Kijken naar wat wel goed gaat en niet op wat ‘niet goed’ gaat. Ik ga daar eens voor zitten.

  • Erica

    Hoi,

    Ik ben al de hele week van plan te reageren, vind het zo dapper dat je dit schrijft. Lijkt me niet makkelijk.
    Mijn praktische tip gaat over het koolhydraten teveel; groente te weinig. Ik ben zelf langzaam de verhoudingen in de maaltijd gaan veranderen. Dus bij pasta: steeds wat minder pasta maken en wat meer groente. Wat minder aardappels en wat meer groente. Zo wen je jezelf langzaam aan gezonder eten, je gezin doet automatisch mee en niemand die van de ene op de andere dag zn vertrouwde maaltijd kwijt is.
    Wij zijn ook steeds minder vlees gaan eten en meer groente. Van dagelijks vlees zijn we nu naar 1 of 2 keer per week gegaan. Bijna ongemerkt. En de plek van het vlees wordt ook ingenomen door meer groente en door noten. Vooral door cashewnoten, ongezouten en ongebrand. (Bv te koop bij lidl. Bijna net zo duur als vlees, dus financieel geen voordeel helaas ;)) Het is wel gezond en geeft een lekkere bite in je maaltijd.

    Nu ik toch bezig ben, ik weet niet wat je graag drinkt, maar als dat sap is zou ik dat steeds een beetje meer gaan verdunnen met water tot je gewoon water prima vind. Ik merk echt dat mijn lichaam opknapt van een glas water en vertraagt van een glas dubbelfris.
    Ik hoop dat je er wat aan hebt 🙂

    • Minke

      Wat een lieve reactie! Ik drink gelukkig geen sap. Heel af en toe eens een cola, maar normaal water/groene thee/spa rood. Dus dat scheelt al idd. De tips van steeds wat minderen vind ik wel een goede. Met vlees doe ik vaak een half portie per persoon. Al vind Mark dat toch niet zo goed, liever een heel stuk vlees voor hem. Dus bij 3 stuks vlees deel ik hem vaak met de jongste. Vind zo veel vlees ook niet heel nodig en prijs technisch wel fijn. Eens kijken of dat met aardappels/pasta ook gaat lukken. Bedankt!

      Wel jammer dat er niet ook een financieel voordeel bij zit haha. Noten (en ander gezond voedsel) is vaak toch wel prijzig. Maar gezondheid is ook erg belangrijk dus daar trek ik wat meer voor uit. Ik ben nog wel aan het kijken of het misschien op de markt goedkoper is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: