Voorlezen is heel goed voor de ontwikkeling van je kind. Je hoort het vaak genoeg, maar doe je er ook echt iets mee? Van 24 januari t/m 3 februari 2018 zijn er de nationale voorleesdagen. Er is ook altijd een prentenboek van het jaar. Meestal kan ik me daar dan weer niet zo in vinden. Ach, ieder z’n smaak. Voorlezen vind ik dan wel weer heel belangrijk. Dus dat doe ik dan gewoon met boeken die we wel leuk vinden, bijvoorbeeld de serie van Kikker en zijn vriendjes.

Waarom vind ik lezen zo belangrijk

Naast dat het voor alle kinderen belangrijk is om samen te lezen heeft het bij ons nog een extra plus punt. Luca en Nola hebben beide een VVE verklaring gekregen vanwege een taalachterstand. Met voorlezen komen ze in aanraking met woorden en klanken. Zo kunnen ze de klanken hopelijk onthouden en uiteindelijk ook napraten. Ook kun je oefenen met woorden (boeken van de hema zijn daarvoor bijvoorbeeld heel handig). Als zijn de boekjes die echt voor woordjes oefenen niet altijd even leuk om te lezen. Gelukkig heb ik daar nu een leuk alternatief voor gevonden.

voorbeeld boek kikker

Het ABC van Kikker

Het ideaalbeeld van voorlezen voor mij? Ik op de bank met een boek, aan de ene kant zit Nola en de andere kant zit Luca. Hoe leuk kan het zijn?! Maar dan heb je wel een boek nodig dat voor beide leuk is. Het ABC van Kikker is dat zeker. Door middel van het boek kan Luca het alfabet oefenen en Nola woordjes. Want bij elke letter worden ook woorden genoemd. Zoals we gewend zijn van de boeken van Kikker zijn de platen weer super mooi. Het is dat ik ze niet wil uitscheuren, maar je kunt ze zo inlijsten en ophangen.

Waarom het ABC van Kikker?

Laat ik voorop stellen dat het heel persoonlijk is. Mijn kinderen vinden de boeken van Kikker die wij hebben leuk dus dan is het fijn om meer boeken van Kikker te hebben. Daarnaast vind ik het leuk dat er een leerelement in een boek zit. Wij hebben het grote prentenboek Kikker is Kikker ook, daarin leren ze dat het goed is zoals je bent. Je hoeft niet iets te willen wat een ander kan. Dat mag natuurlijk wel, maar je hoeft het niet perse. In dit leuke boek leren we dus woorden en het alfabet (en stiekem leren we ook of Haas nou echt dat alfabet kent of niet, want Haas is de enige die kan lezen in de serie).

voorbeeld boek kikker

Vanaf welke leeftijd is hij geschikt?

Ga je het boek lezen om echt het alfabet te leren? Dan zou ik kijken naar je kindje. Luca vind het leuk om te oefenen met het alfabet. Niet altijd, maar soms wel. Dan is zo’n boekje extra leuk. Nola vind het gewoon leuk om door te bladeren en plaatjes te kijken. Daar leert ze ook veel van als ik benoem wat we allemaal zien. Ze kan alles aanwijzen en de beelden zijn heel herkenbaar getekend. Ook leren ze zo iets samen te doen. De ene is misschien sneller klaar en moet even wachten. Dat geeft niets, is ook een proces dat ze beiden moeten leren.

voorbeeld boek kikker

Een aanrader? (+ extra tip!)

Wij zijn erg blij met dit boekje. Nola las het als eerste en vond het direct leuk. Luca vind de herkenbaarheid ook erg leuk. Net als mama. Daarnaast wil ik jullie graag nog even deze tip meegeven. In de serie van Kikker is er ook een verhaal verschenen dat heet ‘Kikker en het vogeltje’. Een verhaal over een vogel die dood is. Handig en fijn om met je kind te lezen als er iemand gaat overlijden of al is overleden. Zo kun je de dingen die gaan gebeuren op hun eigen niveau een beetje uitleggen.

liefs Minke

pinterest afbeelding kikker

Dit boek heb ik opgestuurd gekregen. Dat beïnvloed mijn mening over dit boek niet.