Uitgelichte afbeelding
Mama & kind

Educatief speelgoed: Waar moet je opletten?

Gastblog

Educatief speelgoed is speelgoed dat speciaal is ontworpen om bepaalde vaardigheden bij kinderen te bevorderen tijdens de opgroei. Veel ouders zitten met de vraag wat voor educatief speelgoed ze het best kunnen selecteren. Er is een sterke groei in elektronisch educatief speelgoed op de markt gekomen sinds de laatste jaren. Ook wordt er steeds minder “basic” speelgoed op de markt gebracht. Deze ontwikkeling heeft een effect gehad op het koopgedrag van ouders, is dit iets waarvoor moet worden uitgekeken?

Het korte antwoord “ja”. Het fenomeen dat hierboven staat beschreven is zeker zichtbaar in het dagelijks leven. Wanneer je door een speelgoedwinkel loopt, of wanneer er een advertentie op de tv komt over speelgoed. Er is enorm veel elektronisch nieuw speelgoed. Speelgoed zoals een apparaat dat geluiden nabootst van dieren, poppen die spreken of zelfs speelgoed dat getallen of letters opnoemt. Dit speelgoed is overal te vinden en de schappen liggen er vol mee. Maar waarom is dit?

Invloed van marketing

Dit komt door de invloed van de marketing dat grote bedrijven zoals Disney en Pixar uitoefenen op ouders en kinderen, zonder dat je het doorhebt. Door de marketing zijn logo’s en figuren enorm bekend geworden onder de kinderen en wordt door reclame meestal in combinatie gebracht met bepaalde positieve gevoelens. Misschien is het ook al een keer opgevallen dat je kind snel grijpt naar artikelen die verbonden staan met een bepaalde film personage of voertuig. Maar is elektronisch educatief speelgoed niet gewoon goed voor een kind?

Effecten elektronische educatief speelgoed

Uit onderzoek blijkt dat ontdekkend creatief spelen enorm belangrijk is voor kinderen. Deze combinatie helpt het kind begrijpen hoe ze hun lichaam moeten gebruiken, hoe ze moeten omgaan met andere kinderen en leert ze de consequenties van bepaalde handelingen. Wanneer een kind speelt met elektronisch educatief speelgoed wordt dit ontdekkend creatief spelen beperkt, een deel van het nog te invullen fantasie wordt al ingevuld door het speelgoed zelf. Een voorbeeld hiervan is een pop die al bepaalde geluiden/zinnen maakt.

Spelend leren kan ook samen met geloofsopvoeding van je kinderen – tellen tot je tolt.

Gevolgen van spelen met veel elektronisch educatief speelgoed

Wanneer een kind veel in contact komt met elektronische educatief speelgoed, zal het kind van al het andere speelgoed verwachten dat het ook een deel van de creativiteit invult. Wanneer een kind dit verwacht zal het kind het ook steeds moeilijker vinden om met speelgoed waarvan de functie niet duidelijk is (blokken) te spelen. Hierna zal het kind ook in de toekomst dit soort speelgoed vermijden waardoor de vaardigheden van creativiteit, probleemoplossend denken en sociaal-emotionele vaardigheden achterlopen.

Ook komt uit onderzoek dat een kind met elektronisch educatief speelgoed, door de associatie met bekende merken/figuren, misschien in eerste instantie een piek van blijheid bereikt (waarna het snel verveelt raakt). Het op latere leeftijd effect kan hebben op de manier van waardering, omdat het kind sneller iets wilt hebben wat die piek van blijheid kan geven. Helaas is zo’n piek meestal van korte duur waarna alle andere momenten een stuk minder fijn zijn. De reclame van deze grote bedrijven valt niet te vermijden, dus hoe kan een ouder hierop voorbereid zijn?

“Wees bewust”

Het is belangrijk om bewust te zijn van de effecten van elektronische educatief speelgoed. Het is niet voor niets dat kinderdagopvangen en basisscholen een voorkeur hebben naar “ouderwets” educatief speelgoed. Voorbeelden hiervan zijn: blokken, figuren & sets en puzzels waarvan de mogelijkheden oneindig zijn. Speelgoed waar wij vroeger ook mee speelde! Dus wees bewust over de effecten bij de volgende keer wanneer je gaat shoppen naar nieuw speelgoed.

Wilt u nu meer weten over educatief speelgoed? Kijk even op https://educatieve-speelgoed.nl/. Hierop staan meerdere artikelen over educatief speelgoed.

 

Bronnen:

  • Levin, D.E. (1996) Endangered Play, Endangered Development: a constructivist view of the role of play in development and learning, in A. Philips (Ed.) Playing for Keeps, pp. 73-88 & 168-171. St Paul, MN: Redleaf Press.
  • Levin, D.E. (1998) Remote Control Childhood? Combating the Hazards of Media Culture. Washington, DC: National Association for the Education of Young Children.
  • DIANE E. LEVIN & BARBARA ROSENQUEST Wheelock College, The Increasing Role of  Electronic Toys in the  Lives of Infants and Toddlers:  should we be concerned?
  • Motorische en cognitieve vaardigheden educatief speelgoed 2 jaar, https://educatieve-speelgoed.nl/product-categorie/educatief-speelgoed-2-jaar/

 

 

Blogger op mamaminke.nl. Een mamablog over geloof, kids en liefde.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: