Koken vind ik erg leuk om te doen. Zeker nieuwe recepten uit kookboeken proberen vind ik erg leuk. Nu hou ik dan wel van makkelijke, gezonde en lekkere recepten. De blog van Pauline volg ik al een aantal jaar. Makkelijke en lekkere recepten voor het gezin vind ik daar. Voor verschillende momenten van de dag. Toen haar kookboek, feel good food, uit kwam was ik dan ook erg nieuwsgierig. Zou het zijn zoals haar blog, hoe zijn de recepten? Ik ben dan ook heel blij dat ik een exemplaar kreeg van de uitgeverij voor een recensie van dit mooie boek.
Inhoud van het boek
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Precies, we gaan niet moeilijk doen. Makkelijke recepten die makkelijk geschreven zijn. Alsof ze aan de keukentafel zit en ze even verteld hoe je een lekker recept kunt maken. Zo fijn. Ook dat er niet alleen recepten maar ook informatie te vinden is in het boek vind ik leuk. Pauline verteld hoe zij zelf kookt (van plannen tot boodschappen en variatie in gerechten), een cheat sheet (over granen, vocht en kooktijden) en haar ultieme voorraadkast. Dat laatst vind ik heel handig, zo grijp je nooit mis. Het is misschien even een investering (die voorraadkast), maar dan heb je ook wat. Een compleet boek met recepten voor elk moment van de dag. Ontbijt, lunch, dinner en lekkere tussendoortjes. Voor alles kun je dit boek erbij pakken.

Vormgeving van het boek
Bij het zien van het boek denk ik direct aan haar blog. Het is een mooie weerspiegeling van haar online recepten. Het boek is licht en er staan prachtige foto’s in. De opmaak van de pagina’s is hetzelfde in het hele boek. Dat vind ik zelf erg mooi. Voor de hoofdstukken heb je een mooi blad met een klein persoonlijk berichtje van Pauline. De kleuren passen mooi bij elkaar. De foto’s zijn helder en licht, waardoor de gerechten heel goed uitkomen. Zoals jullie lezen vind ik de vormgeving echt heel mooi.

Recepten
De recepten zijn kort en duidelijk. Er staat een ingrediëntenlijstje bij, waarbij ook duidelijk aangegeven is voor hoeveel personen het is en als er een extra gerecht/saus is dan staan deze ingrediënten er ook bij (bijvoorbeeld ingredienten voor 4 personen met een lijst wat je nodig hebt, er wordt ook een lijstje gegeven voor de ingrediënten van  Tahini-yogurt). Bij bijna elk recept staat een ‘handig om te weten’. Ideaal met tips en tricks van Pauline. Wat je als vervanger kunt gebruiken voor suiker bijvoorbeeld. Bereidingstijd staat er duidelijk bij. En als je het voedselzandloperproof kunt maken dan staat dit ook duidelijk vermeld.

Saladewijzer
In het boek staat ook een saladewijzer. Wat is dat een top idee zeg! Wauw, er gaat echt een wereld voor me open. Ik zou graag wat meer salades willen eten, maar had nooit echt een idee hoe ik zo’n salade dan kon vullen. Met de saladewijzer kun je heel makkelijk zelf je salade samenstellen. Van slasoort tot topping, van vlees tot vis en een lekkere dressing erbij. Een handige hulp voor mensen zoals mij.

Een aanrader?
Ik vind het een prachtig boek. Mooie foto’s, lekkere recepten voor verschillende momenten. Feel good food dat geschikt is voor het gezin. Je kunt het recept makkelijk aanpassen naar het aantal personen waar je voor kookt. Er wordt rekening gehouden dat de recepten ook gezond zijn, enkele uitzonderingen daargelaten. Voor die momenten zijn de cheatrecepten, want het is goed om soms gewoon iets heerlijks te eten dat net even iets minder gezond is.

Kennen jullie de blog van Pauline? Wat vinden jullie van dit nieuwe kookboek? Zou je het in de kast willen hebben?