Met de titel van dit boek, ‘van dit boek ga je beter slapen (en je wordt er knapper van)’ leggen de schrijfsters Catelijne Elzes & Deborah Freriks de lat wel heel hoog. Als chronisch vermoeide moeder die ook nog eens lekker slecht slaapt verwacht ik heel wat van dit boek. Vooral lekker slapen, maar iets knapper worden zou ik ook geen overbodige luxe vinden. Maar dat heb je vast al snel bereikt als je wallen niet meer tot je tenen komen. Toch?!

Hoe gaat dit boek me beter laten slapen?

Een boek dat me beter gaat leren slapen, yeah right. Daar geloof ik eigenlijk niets van. Want hoe kan lezen mij nou helpen slapen. Goed, van lezen val ik meestal wel lekker in slaap. Maar ook dan wordt ik vroeg wakker (al dan niet door de kinderen of de wekker van Mark) en wordt ik niet uitgerust wakker. Dus zou dit dan hét antwoord zijn op mijn ‘slaapproblemen’?

Conclusie na het lezen van het boek

Laten we maar direct antwoord geven op de belangrijkste vraag. Nee, dit boek is niet hét antwoord op mijn ‘slaapprobleem’. Wel gaf het mij veel meer inzicht in wat je kunt doen om beter te slapen. Wat bij hen heeft geholpen om beter te slapen. Het gaf een lach op mijn gezicht en soms enorm veel herkenning. En echt, herkenning is zo veel waard. Want het is toch fijn om te weten dat je niet alleen bent.

Wat heb ik nu, na een aantal weken, meegenomen uit het boek

oorwurmen komen en gaan. Het heeft mij een naam gegeven, want jeetje wat werd ik gek van die liedjes. Nu het een naam heeft kan ik het om een of andere reden beter handelen. Ik laat het uitzingen, probeer een tegen lied te zingen (in mijn hoofd hoor jongens, wees niet bang voor nachtelijke serenades van mijn kant) of laat de zin gewoon steeds herhalen. Het is gewoon oké. Wat mij ook rust gaf, het is oké om wakker te liggen. Zo lang ik maar ongeveer aan 7 uur slaap kom per nacht vind ik wakker liggen niet meer zo erg.

Midden in de nacht je bed uit

Er worden veel ‘oplossingen’ uitgeprobeerd. Nu ga ik met deze kou niet graag mijn bed uit dus dat doe ik ook niet meer. Mijn telefoon pakken werkt echt helemaal niet, maar dat was al vrij snel duidelijk natuurlijk. Er schijnt wel een speciale app te zijn om het licht te filteren zodat het minder effect op je heeft. Maar wat ik wel fijn vind, lezen op mijn e-reader. Gewoon een simpel boek. De tijd lijkt niet zo lang te duren, ik lig niet steeds te draaien en ik wordt meestal gewoon weer moe en kan lekker verder slapen.

Moet jij het boek lezen?

Ben ik nou echt beter gaan slapen van het boek? Nee, helaas niet. Ik ben er ook niet knapper op geworden qua uiterlijk. Ik denk wel dat ik er rustiger van geworden ben. Ik accepteer dat het zo is en laat het zo. Niet geforceerd proberen te slapen ‘want ik moet slapen op dit tijdstip anders….’. En dat maakt mij een mens, een lievere mama en soms toch best ook nog wel moe. Maar dat hoort ook een beetje bij mij. Ik vind het boek heerlijk leesvoer en zou het je zeker aanraden als je ook niet zo goed slaapt. Er staan echt tips in waar je iets aan hebt!

Ga jij het boek lezen? Of je het nu leest of niet, sweet dreams alvast!

boek recensie ga je beter slapen en je wordt er knapper van. Ben ik na het lezen van dit boek echt beter gaan slapen (en knapper geworden)?

Ik heb dit boek gekregen. Dat beïnvloed mijn mening niet. Lees hier meer over samenwerkingen. Er staat ook een affiliate link in deze blog. Daar merk je niets van, maar je helpt mij er enorm mee door via deze link iets te kopen.